lørdag 23. april 2016

QM som quizzer - Oldemors 22. april 2016

Jeg er ikke bare i  den ene enden av mikrofonen når det gjelder quiz'er. I tillegg til å holde quiz ca annenhver mandag på Kooperativen er jeg med som quizzer sjøl også. Jeg tenkte jeg kunne begynne å bli flinkere til notere ned spørsmål og svar fra disse slik at noe av det faktisk blei sittende inne i skallen og ikke bare gikk i glemmeboka med en gang. Tenkte derfor at jeg kunne legge ut en del av dette også i denne bloggen for å presse meg sjøl til å gjøre det jeg tenker .... Dette tenkte (mye tenking her, ja) jeg først på etter de siste quiz'ene jeg har vært med på, så nå i første omgang får det bli etter husken. Det betyr at jeg langt fra har med alle spørsmålene, men jeg kan jo begynne med det jeg har.

Annenhver fredag ruler QM-Løvstad på Eger og da stiller jeg for Bada Bing! Førsterekka her er Anders, Hanne, Kjetil AP, Tommen og meg. Det kan hende jeg kan bringe noen spørsmål/svar fra denne quiz'en etter hvert også.

Men dette innlegget dreier seg om quiz'en jeg er med på på torsdager da jeg stort sett er fast med Rookiene på Oldemors Karjol der Arvid er eneherskende QM. Det noenlunde faste laget består av Anders, Ivar, Hanne, Gro, Kristin og meg. Denne torsdagen måtte vi ha reserver for Gro og Kristin, så Kjetil AP og Trond B stilte opp. Før denne runden hadde vi vinni 6 av 12 vårrunder, og det gikk bra denne kvelden også - vi vant på 52p, ett eneste poeng foran A-Team. Her er noen av spørsmålene vi måtte slite med denne kvelden. Svarene legger jeg etter hvert ut i kommentarfeltet. Hvis jeg holder det jeg lover kommer jeg til å legge ut alle spørsmålene fra rundene framover - vi får se da, veit du ....


  1. Hva het brua i staten Washington som var verdens 3. lengste hengebru og som kollapsa for vind 3 mnd etter at den blei bygd i 1940 (se også video over)?
  2. Ett ord, tre betydninger: sted der det opptas næring, annet ord for kaos og tysk ord for en farge?
  3. Navn på salat opprinnelig fra Peru, bestående av sjøtunge marinert med lime og rød løk, populær i latinamerikanske land?
  4. Ord som stammer fra persisk matematiker som brukes innen matematikk og informatikk som dreier seg om serie med operasjoner (ikke hele spørsmålsstilling er med her)?
  5. Hvilke to finalister er det i årets ishockey-NM?
  6. I hvilket fylke ligger kommunen Ørland.
  7. Hvilket grunnstoff? Atomnummer 6, grunnstoffet med høyest smeltetemperatur.
  8. I hvilket land ligger republikken Sør-Ossetia, som ønsker å løsrive seg helt fra dette landet?
  9. Hva betyr ordene a) de facto og b) de jure?
  10. Hva slags dyr er sydrussisk ovtcharka?
  11. I hvilket land finner vi den autonome provinsen Syd-Tirol?
  12. a) I hvilket ikke-norsk band finner vi Joakim Berg, Martin Sköld, Markus Mustoner og Sami Sirviö og i b) hvilket norsk band starta i 1982 var Diesel Dahl, Steinar Eikum, Dag Ingebretsen og Ronnie Le Tekrø?
  13. Hva slags levende skapning er petrell?
  14. Har Gibraltar venstre- eller høyrekjøring?
  15. Hva het vennen til Muhammed som var kalif i den første muslimske stat.
  16. Rangerer følgene forbrytelser fra høyeste til laveste straff dersom det ikke er spesielt skjerpende omstendigheter: voldtekt, grov narko, uaktsomt drap og grovt underslag.
  17. Hva heter figuren i film/tv-serie/tegneserie som opprinnelig het John Brown og ikke var særlig smart. Han blei halvt mann, halvt robot og hadde masse tekniske finesser, men fortsatt ikke særlig smart.
  18. Hvis de to korteste sidene i en rettvinkla trekant er hhv 3 og 4 cm, hvor mange cm er den lengste siden?
  19. a) Hva heter eneste kommune som begynner på Sør- i Finnmark og b) eneste kommune som begynner på Sør- i Hedmark?
  20. Hvilken svensk forfatter som døde i 2015 ga ut «Svenske Gummiføtter» i 2016?
  21. Hva het den første amerikanske kvinnen i verdensrommet (1952-2012)?
  22. Hvilken kalender følger vi i den vestlige verden?
  23. Hva er tittel på A-has første album?
  24. Navn på norsk, kvinnelig vektløfter tatt for doping i år?
  25. Hva heter dopet som mange (bl a russere som Maria Sjarapova) er tatt for nå?
Musikken som blei spilt var Cheerio fra 1985, You make me feel like dancing fra 1976 og nyere låter med Imagine Dragons og John Legend som jeg ikke husker titlene på (og bryr meg strengt tatt ikke om det heller).

Svarene finner du i kommentarfeltet under.

1 kommentar:

  1. 1. TACOMA NARROWS BRIDGS
    2. ROT
    3. CEVICHE
    4. ALGORITME
    5. LØRENSKOG OG STAVANGER OILERS
    6. SØR-TRØNDERLAG
    7. KARBON
    8. GEORGIA
    9. a) FAKTISK, I VIRKELIGHETEN, I PRAKSIS b) ETTER LOV
    10. HUND
    11. ITALIA
    12. a) KENT b) TNT
    13. FUGL
    14. HØYRE
    15. ABU BAKR
    16. GROV NARKO, GROVT UNDERSLAG, VOLDTEKT, UAKTSOMT DRAP
    17. INSPECTOR GADGET
    18. 5 CM
    19. a) SØR-VARANGER b) SØR-ODAL
    20. HENNING MANKELL
    21. SALLY RIDE
    22. DEN GREGORIANSKE
    23. HUNTING HIGH AND LOW
    24. RUTH KASIRYE
    25. MELDONIUM
    MUSIKKEN VAR SELVFØLGELIG MONROES OG LEO SAYER

    SvarSlett