torsdag 14. april 2022

Løvstad-quiz @Humbar 8. april 2022

Heller ikke denne gangen kunne jeg delta på Løvstad-quizen. BadaBing! stilte med Anders, Hanne, Kjetil, Hans og Lars Frode. Kunne BadaBing! endelig lykkes igjen når de stilte med denne konstellasjonen? 

Undertegnede kjørte gjennom quizen dagen etter og hadde havna på delt sjuendeplass med 40 poeng (litt flaks med gjetting på noen, hadde jeg jobba mer med andre kunne noen flere vært dratt inn ...)

Lite quizer i Hønefoss i påsken, men her kan du i alle fall ta en på egen hånd! Og har du lyst på litt spenning - om enn ikke veldig vanskelig quizmessig sett - sleng med på en hyggelig Musikk-bingo på Humbar langfredag kl 1900, undertegnede har plukke ut masse kjent musikk som vi kan nyte mens vi vedlikeholder væskebalansen og ser om vi er heldig med bingotallene våre. Som tidligere nevnt: Wenche Foss kommer ikke til å være til stede i noen som helst slags format - men mange trivelige folk kan jeg love deg!

Etter påske holder jeg min Allmennquiz igjen 20. april, Løvstad-quiz sørger for at helga åpnes på en god måte 22. april - og rosinen i pølsa i april er (etter min mening i alle fall) Dahlbergs Musikkquiz 29. april på Bassgarasjen! Det er ikke noe av dette du ønsker å gå glipp av!

Du får hele quizen, samt litt om hvordan det gikk med både laget og meg.

Runde 1

1. Utmerkelsen Årets kvinnelige forbilde ble nylig tildelt Line Grønli. Hva heter organisasjonen/ nettverket som står bak kåringen? 

2. Hvilken by var Titanic på vei på det sank i 1912? 

3. Hva var navnet på landområdene mellom og rundt elvene Eufrat og Tigris i oldtiden. Det geografiske området omfatter dagens Irak, det nordøstlige Syria og sørøstlige Tyrkia. Området kalles ofte «Den fruktbare halvmåne».

4. Har Tord Asle Gjerdalen noensinne vunnet Ski Classics sammenlagt?

5. Hva kaller engelskmennene høytidsdagen Langfredag?

6. Hvilket grunnstoff har den kjemiske betegnelsen Pb?

7. Hvem er det alle hater i den kinoaktuelle filmen med Pål Sverre Hagen i hovedrollen? 

8. Hva er en Osprey V 22, som vi kunne se og høre om i nyhetsbildet etter en hendelse for noen uker siden? 

9. Hvem var statsleder i Sovjetunionen fra 1953 til 1964? 

10. Hva heter hovedstaden i Costa Rica? 

11. Hvilket band gjemmer seg bak anagrammet Radioen min?

12. I hvilket land ble tv-serien Squid game skapt? 

13. Dersom en hæroffiser har to stjerner på skulderen; hva slags grad har vedkommende? 

14. Hvem skrev bøkene Huset med den blinde glassveranda og Dinas bok

15. Hvem vant sykkelrittet Flandern rundt som gikk av stabelen forrige helg? 

16. Hvilken merkedag faller alltid på første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn? 

17. Hvilket produkt forbindes med reklamen hvor man kan høre «it’s idnight and the oon is up»?

18. Hva kalles sushiretten der et stykke rå fisk legges på et rektangulært stykke ris?

19. Hvor i kroppen finner vi retikulærsubstansen? 

20. Hvem er dette?

Runde 2

1. Hvilket nummer i rekken var årets Oscarutdeling?

2. Hvor mange mennesker har vært på månen? 

3. Hva het mannen som i 1971ble diagnostisert med paranoia, religiøs, kverulant type, etter å ha kjempet mot nedleggelse av en skole i Kragerø. Han er imidlertid mest kjent for å ligget utenfor Gaustad sykehus i telt over flere år.

4. Hvilken film (1996) er disse bildene hentet fra? 




5. Fra hvilken by kommer NFL-laget med tilnavnet Steelers? 


6. Hvilket land har flest innbyggere: Frankrike – Italia – Tyskland - Ungarn?

7. Hvem skrev Idioten (1868)? 

8. I hvilket land vant Aleksander Vucic nylig presidentvalget?

9. Hva er tittelen på Sofia Coppolas film fra 2003 som tar for seg ensomhet og kultursjokk i Japan?
 
10. Hvem lanserte det markedsøkonomiske begrepet den usynlige hånd, ideen om at den som handler til nytte for seg selv også handler til nytte for samfunnet? 

11. Hvilken ex-fotballspiller (f. 1975) er dette et bilde av? 


12. Hva er tittelen på boken av Vladimir Nabokov som omhandler en middelaldrende manns kjærlighet til en 12 år gammel jente. Boken har blitt filmatisert flere ganger. 

13. Hvilket ikonisk kles- og skomerke har en slik logo?


14. I dag ville både Odd Nerdrum og Kofi Annan hatt bursdag. Hvem av dem ble født først? 

15. I hvilket land er Skopje hovedstad? 

16. Hvilken britisk statsminister annonserte første gang en folkeavstemning om fortsatt EU-medlemskap? 

17. Hvordan smitter pest (Yersinia pestis) fra rotter, som oftest er bærerne, til mennesker? 

18. Hvilken bilprodusent står bak elbilen E-tron?

19. I hvilken sang er disse linjene hentet fra første vers? 
And I say, It's all right
Little darling
It's been a long, cold lonely winter
Little darling
It feels like years since it's been here

20. Hvem er dette?

Runde 3

Kun musikk (to fra før 70-tallet, deretter fire låter fra hvert tiår, avslutter med seks låter fra etter 2000).

1.-20. Hvem hører vi her?



---------------------------------------

Runde 1

1. Utmerkelsen Årets kvinnelige forbilde ble nylig tildelt Line Grønli. Hva heter organisasjonen/ nettverket som står bak kåringen? Novapro. Hørte i etterkant at det bare var Kjetil som dro den på laget.

2. Hvilken by var Titanic på vei på det sank i 1912? New York.

3. Hva var navnet på landområdene mellom og rundt elvene Eufrat og Tigris i oldtiden. Det geografiske området omfatter dagens Irak, det nordøstlige Syria og sørøstlige Tyrkia. Området kalles ofte «Den fruktbare halvmåne». Meget dårlig av meg å ikke ta Mesopotania - burde jobba mer med den. Laget tok den greit.

4. Har Tord Asle Gjerdalen noensinne vunnet Ski Classics sammenlagt? Jeg var kjapt ute med å svare nei, men også her burde jeg tenkt meg mer om. Laget svarte ja.

5. Hva kaller engelskmennene høytidsdagen Langfredag? Good Friday.

6. Hvilket grunnstoff har den kjemiske betegnelsen Pb? Bly.

7. Hvem er det alle hater i den kinoaktuelle filmen med Pål Sverre Hagen i hovedrollen? Dette er vel planke også for en meget dyktig quizer jeg kjenner? ;-) Johan dro både laget og je.

8. Hva er en Osprey V 22, som vi kunne se og høre om i nyhetsbildet etter en hendelse for noen uker siden? Så en av de få jeg tok, mens laget bomma med drone. Amerikansk militærfly (som likner på helikopter).

9. Hvem var statsleder i Sovjetunionen fra 1953 til 1964? Nikita Sergejevitsj Khrusjtsjov.

10. Hva heter hovedstaden i Costa Rica? San José.

11. Hvilket band gjemmer seg bak anagrammet Radioen min? Iron Maiden.

12. I hvilket land ble tv-serien Squid game skapt? Sør-Korea.

13. Dersom en hæroffiser har to stjerner på skulderen; hva slags grad har vedkommende? Laget hadde løytnant, jeg er meget dårlig på alt som har med militær å gjøre.

14. Hvem skrev bøkene Huset med den blinde glassveranda og Dinas bok? Herbjørg Wassmo.

15. Hvem vant sykkelrittet Flandern rundt som gikk av stabelen forrige helg? Når jeg ikke skulle på Auduns quiz blåste jeg i å sjekke denne, men hadde jeg vært med .... Verken laget (som gikk for Roglic) eller jeg kom opp med Mathieu van der Poel.

16. Hvilken merkedag faller alltid på første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn? Første påskedag.

17. Hvilket produkt forbindes med reklamen hvor man kan høre «it’s idnight and the oon is up»? Dårlig resonnert av meg, men når jeg så svaret skjønner jeg jo at jeg burde tatt M. Det gjorde laget.

18. Hva kalles sushiretten der et stykke rå fisk legges på et rektangulært stykke ris? Her traff jeg på å gjette nigri. Laget traff også.

19. Hvor i kroppen finner vi retikulærsubstansen? Andre gjetting på rad som gikk inn med hjernen. Laget svarte øyet.

20. Hvem er dette? Salman Rushdie.

17p på laget, 15 på meg. Likevel lite trolig at de jeg tok som laget ikke tok hadde hjulpet - to av de var gjettinger. Delt andreplass på laget etter første runde. Delt fjerdeplass faktisk på meg - det skulle gå mer nedover etter hvert.

Runde 2

1. Hvilket nummer i rekken var årets Oscarutdeling? Jeg hadde ikke peiling. det hadde ikke laget heller som gikk for runde 90, fasit viste 94.

2. Hvor mange mennesker har vært på månen? 12.

3. Hva het mannen som i 1971ble diagnostisert med paranoia, religiøs, kverulant type, etter å ha kjempet mot nedleggelse av en skole i Kragerø. Han er imidlertid mest kjent for å ligget utenfor Gaustad sykehus i telt over flere år. Arnold Juklerød.

4. Hvilken film (1996) er disse bildene hentet fra? Denne kjente jeg ikke igjen, sjøl om jeg kjente igjen skuespilleren. Laget hadde et fornuftig svar med I Kina spiser de hunder, fasit viste Pusher.




5. Fra hvilken by kommer NFL-laget med tilnavnet Steelers? Pittsburgh.


6. Hvilket land har flest innbyggere: Frankrike – Italia – Tyskland - Ungarn? Tyskland.

7. Hvem skrev Idioten (1868)? Fjodor Dostojevskij.

8. I hvilket land vant Aleksander Vucic nylig presidentvalget? Enda et spørsmål der jeg gjetter korrekt med Serbia og laget har feil med Kroatia. Hadde jeg vært med på laget hadde jeg nok uansett gitt meg siden jeg rett og slett gjetta.

9. Hva er tittelen på Sofia Coppolas film fra 2003 som tar for seg ensomhet og kultursjokk i Japan? Lost in translation.
 
10. Hvem lanserte det markedsøkonomiske begrepet den usynlige hånd, ideen om at den som handler til nytte for seg selv også handler til nytte for samfunnet? Laget svarte Adam Smith, jeg bomma.

11. Hvilken ex-fotballspiller (f. 1975) er dette et bilde av? Her var jeg altfor tidlig ute og svarte Steven Gerrard. Ved å se på fødselsår burde jeg kjapt forkasta det. Det er David Beckham, noe laget dro inn.


12. Hva er tittelen på boken av Vladimir Nabokov som omhandler en middelaldrende manns kjærlighet til en 12 år gammel jente. Boken har blitt filmatisert flere ganger. Lolita.

13. Hvilket ikonisk kles- og skomerke har en slik logo? Jeg hadde ikke peiling på Timberland, det hadde laget.


14. I dag ville både Odd Nerdrum og Kofi Annan hatt bursdag. Hvem av dem ble født først? Kofi Annan.

15. I hvilket land er Skopje hovedstad? Nord-Makedonia.

16. Hvilken britisk statsminister annonserte første gang en folkeavstemning om fortsatt EU-medlemskap? David Cameron.

17. Hvordan smitter pest (Yersinia pestis) fra rotter, som oftest er bærerne, til mennesker? Laget visste via lopper, jeg greide ikke å tenke logisk.

18. Hvilken bilprodusent står bak elbilen E-tron? Audi.

19. I hvilken sang er disse linjene hentet fra første vers? Here comes the sun.
And I say, It's all right
Little darling
It's been a long, cold lonely winter
Little darling
It feels like years since it's been here

20. Hvem er dette? Ikke peiling verken for laget (Bakke var jo ikke langt unna da) eller meg. Fasit: Vida Lill Berge.

16p på laget, bare 12 på meg. Jeg raste nedover resultatliste, mens laget beholdt delt andreplass. Jeg kunne heller ikke her ha hjulpet laget på noen måte.

Runde 3

Kun musikk (to fra før 70-tallet, deretter fire låter fra hvert tiår, avslutter med seks låter fra etter 2000).

Spilleliste på Spotify.

1. Jefferson Airplane
2. The Byrds
3. Barry White
4. Cher. Både laget og jeg tok de tre første.
5. Johnny Nash. Ingen av oss tok denne, jeg som svarte Jimmy Cliff burde ha kobla videre til Nash. Laget gikk for UB40 - litt forut for sin tid ...
6. Queen
7. Falco
8. Simle Minds
9. Survivor
10. Suzanne Vega
11. U2. De seks neste tok vi alle sammen.
12. Gartnerlosjen. Jeg sliter her, Kjetil drar nok lett i land denne.
13. Mary J Blige. Verken laget (Badu) eller jeg (TLC) fant på å svare korrekt.
14. David Gray. Denne burde jeg tatt, laget tok den.
15. Black eyed peas
16. Franz Ferdinand. Så var vi enige på to svar igjen,
17. Take That var verken laget eller jeg i nærheten av.
18. Sirkus Eliassen var vi enige om.
19. Liam Gallagher. Hadde jeg hatt tålmodighet til å høre ut refrenget, så burde jeg tatt den. Laget hadde diskuterte solo eller gruppa og gikk for Oasis.
20. Vinni. Igjen var jeg for utålmodig og bomma, laget tok denne greit.

16p på laget var veldig bra - heller ikke har kunne jeg ha hjulpet (når de til og med tar 60-tallet!). Mine 13 var jeg noenlunde fornøyd med, men når en sitter med quizen aleine har jeg lett for å bli utålmodig og kaster ut er svar for å få sjekka fasit. Kunne ta tatt nr 19 og 20 her (kanskje?) Laget tok med det inn såpass mye at de kom på delt førsteplass og dermed ut i utslag.

I utslaget briljerte de med å treffe akkurat på meteren hvor høyt det høyeste fjellet utenfor Asia var. Har hørt rykter om litt ufine huskeregler blant enkelte av lagets deltakere for å treffe akkurat 6962 - for å si det sånn: jeg husker også den høyden nå! ;-)


Resultater fra runden 8. april.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar