lørdag 9. juli 2016

Eksempel på DahlbergQuiz

Oppdatert 11.7.16 med PowerPoint'er en forhåpentligvis kan få tilgang til uten å logge seg på.

Jeg skriver jo her om quiz'er jeg deltar på og hvordan det har gått i quiz'er jeg holder. Nå tenkte jeg at jeg kunne gi et lite eksempel på hvordan en vanlig DahlbergQuiz - NorsiaQuiz ser ut.

Den inneholder 50 oppgaver som til sammen kan gi 60p, hhv 28 og 32 pr omgang. Det er bestandig to musikkoppgaver i hver omgang, bl a bestandig det siste spørsmålet pr omgang slik at folk får litt tid til å klargjøre svararkene sine. En sammensatt musikkoppgave som kan gi 4 eller 6 poeng dukker også ofte opp - det samme gjør ett eller to lokale spørsmål. Ellers forsøker jeg å variere emner og spørsmålsvarianter så mye som mulig. På andre quiz'er jeg har holdt forsøker jeg å lage en del spørsmål som er relevant for de jeg holder quiz'en for, både temamessig og aldersmessig.

Under her har jeg satt sammen et lite utdrag av siste quiz jeg holdt før sommerferien.

Jeg pleier å ha et morsomt (vel ... alt er relativt) og/eller relevant bilde eller video som illustrasjon til hvert spørsmål (jeg må innrømme at relevansen til sjølve spørsmålet ikke bestandig er like lett å oppdage), det har jeg beholdt i utdraget her. Jeg pleier også å ha musikkvideos eller lydspor i alle tenkepauser mellom spørsmål, og i pausene mellom omgangene. Det dukker altså opp morsomme og/eller interessante bilder/videos, samt mye god musikk som fyller pausene. Med dette håper jeg at quiz'ene mine kan gi folk en ok aften sjøl om de ikke klarer alle spørsmålene. Alt jeg legger på mellom spørsmålene har jeg fjerna her siden PowerPoint-fila blir veldig stor (mine quiz-filer pleier å ligge på mellom 3 og 4 GB) og det innbakte utdraget under får ikke gjengitt videofilene. Men i den sammensatte lydoppgaven mot slutten går det an å spille av lydfila.

Du vil få absolutt best utbytta av PowerPoint'en under dersom du laster ned PowerPoint-fila til en pc, da får du spilt av de videofilene jeg har beholdt. Her ser du hvordan du kan gjøre det:



Eksempel på DahlbergQuiz - NorsiaQuiz:


Her er videoen jeg spilte av i spørsmål 13, hvem HØRER vi her (altså ikke personen vi ser):


Mens vi er i gang kan jeg jo ta med musikkvideoen som avslutta vårens NorsiaQuiz også, med spørsmålet hva heter gruppa? (Fasit her får du google ...)



Trenger du fasit, så har jeg lagt ut den her også:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar