tirsdag 20. juli 2021

LøvstadQuiz 16. juli 2021

Midt i fellesferien avholdt LøvstadQuiz en quizrunde der BadaBing! selvfølgelig stilte, men denne gangen uten meg. Likevel var jeg litt med, siden QM - snill som han er - liveoppdaterte meg som satt i Kristiansand, og jeg svarte aleine fortløpende i Messenger til QM-Audun på de to første rundene. Musikkrunden tok jeg ved elvebredden ved Hønsand på mandag ettermiddag. BadeBing! stilte derfor denne gangen med Anders, Hanne, Kjetil, Hans og Johan. Her får dere alle spørsmålene, svarene, hvordan det gikk med BadaBing! ... og hvordan det gikk med meg :-)

 Runde 1

1. Samboerparet Anna og Jone fra Åmot er i vinden for tiden. Hvorfor? 

2. I hvilket stort land var Juscelino Kubitschek president i perioden 1956-1961? Han ble særlig kjent for å ha realisert og innviet landets nye hovedstad i sin periode. 

3. I hvilket land finner vi byene Kharkiv, Donetsk og Lviv? 

4. Hvor mange etappeseiere har Mark Cavendish totalt i Tour de France? 

5. Hvilket navn: En vulkan - En restaurant (Oslo) - EI elv (Vik i Sogn) - Et album (Ida Maria) - En litterær drage

6. Hvilken eller hvilke av soppene steinsopp, sandmorkel, fåresopp og trompetsopp er giftige?

7. Hva heter filmen fra 2015, regissert av Ridley Scott, med Matt Damon og Aksel Hennie på rollelisten? Handlingen er lagt til verdensrommet.

8. Hvilket skip benyttes i programmet Sommerskuta på NRK?

9. Hva het den norske motstandsmannen som døde i 2018, 99 år gammel. Han er særlig kjent for å ha ledet tungtvannsaksjonen. 

10. Hvilke to land deler verdens lengste landegrense? 

11. Hvilken norsk skuespiller, instruktør og tidligere teatersjef gjemmer seg bak anagrammet Tomatraud Slarv?

12. We were on break! Hva het kollegaen til Rachel som gjorde Ross så sjalu?  (Fornavn holder) 

13. Hvilken jobb/ stilling har franskmannen Jean Castex? 

14. Hva er den norske tittelen på den første Harry Potter-bokan? 

15. I hvilken idrett møter man på oxer, rekk, hekk, kryss og grind? 

16. Hva hendte først? Nokas i Stavanger blir ranet - Gerd Liv Valla går av som LO- leder - Ari Behn og Märtha gifter seg - Josef Fritzel dømmes til livstid i fengsel

17. Hvem har malt Pikene fra Avignon?

18. Hvilke fire bokstaver beskriver det syntetiske stoffet som også kalles ecstasy?

19. I hvilket organ finner man septum cordis? 

20. Hvem er dette?


Runde 2

1. Hva slags jobb hadde 64 år gamle Peder de Vries som har preget nyhetsbildet den siste uken? 

2. Hva er cytologi læren om? 

3. Hva het den svenske utenriksministeren som i 2003 ble knivstukket på et kjøpesenter i Stockholm?

4. Hvem spilte tittelrollen i Spike Lees film om politikeren og aktivisten Malcolm X (1992)

5. Tiden 46,70 er ganske aktuell i idrettssammenheng. I hvilken øvelse er dette rekord? 

6. I hvilken by finner vi Norsk Jernbanemuseum? 

7. Hvem skrev Hyttebok frå helvete? 

8. Radioresepsjonen og Flesvig/ Niva (m.fl) går fra NRK til et annet nordisk mediekonsern sin Podkast- satsning. Hvilket konsern? 

9. Hva heter filmen til Joachim Trier som hadde premiere på Cannes-festivalen nylig? 

10. Hvilket lydfenomen ble tidligere kalt for dvergmål eller atterljom, og er avledet fra navnet på en gresk nymfe? 

11. Hva heter moren til skuespilleren Kate Hudson? Moren er også skuespiller og har medvirket i filmer som Førstekoneklubben og Døden kler henne. 

12. Hvem skrev om Robinson Crusoe?

13. Hva slags logo er dette? 

14. Hvilket år: +/- ett år. Revolusjon bryter løs i Mexico - Republikken Kina/ Taiwan erklærer seg uavhengig - Machu Picchu blir gjenoppdaget av Hiram Bingham - Mona Lisa stjeles fra Louvre - Roald Amundsen når Sydpolen

15. I hvilken norsk by finner vi bydelen Posebyen som består av gammel trehusbebyggelse? 

16. Sommerolympiaden i år 1900 og 1924 ble arrangert i hvilken europeisk storby? 

17. Hvilken sykdom ble tidligere kalt tæring?

18. Hvilken iskremprodusent fører isen Pin-Up? 

19. Hvilken artist har en sang som åpner med disse strofene?

Det er sommer - det er varmt om natten.

Liv har tatt på seg den hvite hatten.

Det er 20 grader vann på Katten,

- i hvert fall er det sikkert mer enn 18

20. Hvem er dette?

Runde 3 (kun musikk, fra gammelt til nytt var nok konseptet nå)

Spill musikken på Spotify (uten å kikke ...)

1.-20- Hvem hører vi her? (I nr var QM ute etter komponisten.)


---------------------------------------------------------

Fasit

Feite, svarte typer = fasit, feite, røde typer = det BadaBing! (og evt jeg) svarte når vi svarte feil. Jeg kan selvfølgelig ikke gjengi hva slags diskusjoner laget evt hadde på noen av spørsmålene, men kan jo gjengi litt av hvordan jeg sjøl resonnerte.

Runde 1

1. Samboerparet Anna og Jone fra Åmot er i vinden for tiden. Hvorfor? Kronerulling for paret som kom på andreplass i Sommerhytta.

2. I hvilket stort land var Juscelino Kubitschek president i perioden 1956-1961? Han ble særlig kjent for å ha realisert og innviet landets nye hovedstad i sin periode. Brasil.

3. I hvilket land finner vi byene Kharkiv, Donetsk og Lviv? Ukraina.

4. Hvor mange etappeseiere har Mark Cavendish totalt i Tour de France? 34.

5. Hvilket navn: En vulkan - En restaurant (Oslo) - EI elv (Vik i Sogn) - Et album (Ida Maria) - En litterær drage? Den litterære dragen leda meg til Katla, mens laget svarte Hekla.

6. Hvilken eller hvilke av soppene steinsopp, sandmorkel, fåresopp og trompetsopp er giftige? Jeg regner med at laget var sikre på sandmorkel, jeg var usikker - men med siden jeg mente å ha hørt om de tre andre som matsopper endte jeg opp med samme svar.

7. Hva heter filmen fra 2015, regissert av Ridley Scott, med Matt Damon og Aksel Hennie på rollelisten? Handlingen er lagt til verdensrommet. The Martian.

8. Hvilket skip benyttes i programmet Sommerskuta på NRK? Statsraad Lehmkuhl.

9. Hva het den norske motstandsmannen som døde i 2018, 99 år gammel. Han er særlig kjent for å ha ledet tungtvannsaksjonen. Her var jeg blankt, mens laget hadde full kontroll på Joachim Rønneberg.

10. Hvilke to land deler verdens lengste landegrense? USA og Canada.

11. Hvilken norsk skuespiller, instruktør og tidligere teatersjef gjemmer seg bak anagrammet Tomatraud Slarv? Jeg brukte to sekunder på Toralv Maurstad, veit ikke hvor lang tid laget brukte :-)

12. We were on break! Hva het kollegaen til Rachel som gjorde Ross så sjalu?  (Fornavn holder). Her hadde jeg ikke peiling, og gjetta ikke engang. Laget gjetta på Finch, fasit viste Mark Robinson.

13. Hvilken jobb/ stilling har franskmannen Jean Castex? Jeg var ganske sikker på at han var politiker, men greide ikke å få ned noen korrekt stilling. Laget var sannsynligvis sikre på fransk statsminister.

14. Hva er den norske tittelen på den første Harry Potter-boka? Harry Potter & De Vises Stein.

15. I hvilken idrett møter man på oxer, rekk, hekk, kryss og grind? Sprangridning.

16. Hva hendte først? Nokas i Stavanger blir ranet - Gerd Liv Valla går av som LO- leder - Ari Behn og Märtha gifter seg - Josef Fritzel dømmes til livstid i fengsel. Jeg følte jeg hadde ganske god kontroll på alle årstall her, og var derfor ganske sikker på fasit. Det var nok laget også.

17. Hvem har malt Pikene fra Avignon? Litt flaut av meg å svare van Gogh, men av en eller annen merkelig grunn blander jeg noen ganger han og Pablo Picasso ... Laget er til å stole på her.

18. Hvilke fire bokstaver beskriver det syntetiske stoffet som også kalles ecstasy? MDMA.

19. I hvilket organ finner man septum cordis? Cor er med, så da gjetta jeg på hjertet, laget gjetta nok ikke :-)

20. Hvem er dette? Mer flaut, jeg jobba for lite med denne og greide å svare Alan Walker, selvfølgelig er det Kygo og det er slikt som laget ikke bommer på.

Jeg var rimelig fornøyd med egen innsats og plukke 15p, laget dro hele 18 - det eneste jeg kunne bidratt med der var Katla. Med det så var BadaBing! i ledelsen

Runde 2

1. Hva slags jobb hadde 64 år gamle Peder de Vries som har preget nyhetsbildet den siste uken? Journalist.

2. Hva er cytologi læren om? Jeg var ikke sikker, og svarte sopp, laget var nok ganske sikre på at det var celler.

3. Hva het den svenske utenriksministeren som i 2003 ble knivstukket på et kjøpesenter i Stockholm? Denne trengte jeg litt tid på, men kom til slutt på at hun het Anna Lindh. Regner med at laget var mye kjappere enn meg her.

4. Hvem spilte tittelrollen i Spike Lees film om politikeren og aktivisten Malcolm X (1992)? Denzel Washington.

5. Tiden 46,70 er ganske aktuell i idrettssammenheng. I hvilken øvelse er dette rekord? 400m hekk for herrer.

6. I hvilken by finner vi Norsk Jernbanemuseum? For min del sto det mellom Lillehammer og Hamar (jeg mener å huske at det var ett eller annet slags rart museum på veien til Hunderfossen), men jeg valgte heldigvis korrekt.

7. Hvem skrev Hyttebok frå helvete? Are Kalvø.

8. Radioresepsjonen og Flesvig/ Niva (m.fl) går fra NRK til et annet nordisk mediekonsern sin Podkast- satsning. Hvilket konsern? Jeg visste det var ett eller annet forlag eller større medieselskap, men kom ikke på Schibsted, det gjorde laget.

9. Hva heter filmen til Joachim Trier som hadde premiere på Cannes-festivalen nylig? Verdens verste menneske

10. Hvilket lydfenomen ble tidligere kalt for dvergmål eller atterljom, og er avledet fra navnet på en gresk nymfe? Jeg kom fram til at det måtte være ekko, det var nok laget helt sikre på.

11. Hva heter moren til skuespilleren Kate Hudson? Moren er også skuespiller og har medvirket i filmer som Førstekoneklubben og Døden kler henne. Ny blemme av meg, jeg svarte kjapt Melanie Griffith, men jeg visste jo at det var Goldie Hawn. Hvis jeg hadde tenkt meg mer om hadde jeg retta opp den. Laget gjorde selvfølgelig ikke en slik tabbe.

12. Hvem skrev om Robinson Crusoe? Daniel Defoe.

13. Hva slags logo er dette? TikTok.

14. Hvilket år: +/- ett år. Revolusjon bryter løs i Mexico - Republikken Kina/ Taiwan erklærer seg uavhengig - Machu Picchu blir gjenoppdaget av Hiram Bingham - Mona Lisa stjeles fra Louvre - Roald Amundsen når Sydpolen. Kun Sydpolen som leda meg til 1912. Laget kunne sikkert flere at opplysningene.

15. I hvilken norsk by finner vi bydelen Posebyen som består av gammel trehusbebyggelse? Denne lo jeg litt av, jeg satt som nevnt i Kristiansand og hadde samme dag sykla gjennom Posebyen. Laget var visstnok mer usikre, men jeg trur det var Johan som leda dem på riktig vei.

16. Sommerolympiaden i år 1900 og 1924 ble arrangert i hvilken europeisk storby? Paris.

17. Hvilken sykdom ble tidligere kalt tæring? Tuberkulose.

18. Hvilken iskremprodusent fører isen Pin-Up? Diplom-Is.

19. Hvilken artist har en sang som åpner med disse strofene? Lillebjørn Nilsen.

Det er sommer - det er varmt om natten.

Liv har tatt på seg den hvite hatten.

Det er 20 grader vann på Katten,

- i hvert fall er det sikkert mer enn 18

20. Hvem er dette? Carl Erik Torp. Og jeg bytter ut bilde som var vist under quizen med hvordan skjorta hans EGENTLIG ser ut ...

Laget imponerte stort og dro inn alle 20 poeng. Jeg var veldig fornøyd sjøl, dette var en slik runde hvor det meste klaffer og en får stort sett bare spørsmål en har peiling på. Jeg fikk 17p, det var absolutt i overkant av hva jeg kan prestere aleine på en LøvstadQuiz-runde :-) Skulle likevel hatt 19 hvis jeg hadde vært skjerpa på både Goldie Hawn og Picasso. Laget var forts i ledelsen siden de hadde full pott.

Runde 3 (kun musikk, fra gammelt til nytt var nok konseptet nå)

Spill musikken på Spotify (uten å kikke ...) 

1.-20- Hvem hører vi her? (I nr 1 var QM ute etter komponisten.) Kommentarer under fasit.



Laget først: Merkverdig nok bomma de på Beethoven med sitt Chopin-svar (her må jeg virkelig få høre hva som skjedde!), deretter hadde de stø kurs tom. McCartney, men bomma med Bellamy Brothers på Eric Clapton og svarte Bryan Ferry i stedet for Roxy Music. Deretter stø kurs inntil Jennifer Lopez dukka opp og de svarte Destiny's Child og et nytt nestenkorrekt svar i Phil Collins når det var Genesis som spilte. Neste bom var Shania Twain når fasit viste Faith Hill. Resten dro de i land og endte på småpene 14 poeng.

Hva med meg da? Det gikk veldig bra i begynnelsen, jeg dro faktisk de 10 første (også her var jeg inne i en merkelig flyt der jeg fikk låter jeg kunne ganske så godt). Merka samtidig at det var mye mer takknemlig å høre låtene via headset enn i et noe bråkete lokale, mye lettere å ta låtene på stemmene og soundet. Deretter var det bratt utforbakke, jeg tok kun REM og Shaggy av de 10 neste. Jeg svarte også Phil Collins i stedet for Genesis, og kunne hatt flaks når jeg gjetta på heavymusikken - for meg stod det mellom Pantera og Sepultura, jeg valgte feil. Kings of Convenience burde jeg absolutt ha dratt i land. Men det er trygt å ha et lag i ryggen på Auduns musikkquizer, jeg har altfor store huller på nyere musikk. 12p er vel likevel bra etter min standard. 

BadaBing! dro i land en god seier med sine 52 poeng. I følge QM-Audun hadde jeg med mine 44 poeng havna på pallen - moro! Jeg regner med at når jeg stiller sammen med laget 30. juli på neste LøvstadQuiz på Humbar, så bidrar jeg mye mindre enn når jeg satt aleine ... Time will show :-)

Tillater med samtidig å minne om at jeg sjøl starter opp igjen med høstrunder på Allmennquiz med Geir Dahlberg på Bysalen Amfi 18. august, og Dahlbergs MusikkQuiz på BassGarasjen to dager seinere. Meld dere på i lenkene, dette blir moro!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar