onsdag 20. juli 2016

Peppes Pizza Quiz 19. juli 2016

Ok, da prøver jeg meg med litt fjernblogging fra Kypros om en quiz jeg ikke deltok på. Hmm, høres ikke helt fornuftig ut, men ...

PanenKara deltok på Peppes Quiz tirsdag 19. juli, uten meg – men ellers med fast lag. Ståle (?) hoppa inn for meg. Hans T noterer også en del underveis i quiz’er og han har vært snill og sendt meg bilder av sine notater, så da kan jeg gjøre et forsøk på en gjengi deler av quiz’en her – med alle mulige forbehold om både spørsmålsstilling, manglende bilder og evt feil i fasiten (som som vanlig dukker opp i kommentarfeltet. *= det laget bomma på.

Runde 1:
Dyreriket
1. Hva slags dyr var særimne i norrøn mytologi?
2. Hvilket pattedyr er lengst drektig?*
3. Hvilket fugleart har lengst vingespenn?
4. Hva er Norges minste rovdyr?
5. Hvilket dyr heter Lynx lynx?

Hovedsteder
6. Hvilken europeisk hovedstad har flest innbyggere?
7. Hva heter hovedstaden i Tibet?
8. Hvilken hovedstad i Sør-Amerika blei bygget på 1950-tallet?
9. Hva er Sør-Afrikas juridiske hovedsted?*
10. Hvor mange hovedsteder renner Donau gjennom?

Tegneserier
11. Hva er Pondus’ egentlig fornavn?
12. Hva heter skaperen av «To trøtte typer»?
13. I hvilken tegneserie finner vi karakteren Rick Grimes?*
14. Fra hvilket land kommer Smurfene?
15. Hva heter Nemis beste venninne?

Film
16. Tittel på norsk komedie fra 2006 med Fridtjov Såheim som trafikkskadd mann?*
17. Hvilken afroamerikansk kvinne er den eneste som har vinni Oscar for beste hovedrolle?
18. I hvilken film dukker denne karakteren opp første gang (se bilde under)?*

19. Hva heter svensk-libaneseren som hadde hovedrolla i «Jalla Jalla»?
20. Hvem var guvernør i California i 1967-1975?

Runde 2:
Bilder
1. Hvem var det Hitler ga i oppdrag å lage «Bobla»?
2. Hva er tidenes mest solgte bilmodell?
3. Hva produserte Lamborghini opprinnelig?
4. Fra hvilket land kommer bilprodusenten Holden»?
5. Hvilket norsk bilmerke blei kjøpt av Ford i 1999?

Sport
6. Hvem døde på Monza-banen i 1978?
7. Hva kalles det å få fire slag under par i golf?
8. St Louis Rams flytta til hvilken by?*
9. I afrikansk land er Chris Froome født?
10. I hvilken idrettsgren konkurrerer Tonje Angelsen?

Russland
11. Hvilket navn bærer Königsberg i dag?
12. Hva het Russlands andre president?
13. Hva heter Russlands lengste elv?
14. Hvilken russisk forfatter skreiv «Krig og fred»?
15. Hvilket teater i Moskva er kjent for sin ballettrupp?

TV
16. I hvilket år starta NRK prøvesendinger i farger?*
17. Hva er navnet på «2 gode naboer»?*
18. Hvilken dansk politiserie blei laga 2000-2003?*
19. I hvilken fiktiv gate bor «Frustrerte fruer»?
20. Hvilken TV-serie starta som små sketsjer i «The Tracey Ullmann Show»?
Runde 3 (musikkrunder)
Girlpower, artist/band
1. TLC var svaret
2. «I got you, babe», var nok en veldig ny versjon som blei spilt
3. «Goldfinger», ja, den fra James Bond-filmen
4. Bananarama var svaret
5. Lorde var svaret*

Fra hvilken film?
6. «The heat is on»
7. «We don’t need another hero»*
8. «The Power of Love»*
9. «Love me like you do»
10. «The Wrestler» m/Springsteen*

Boyband
11. Take that var svaret
12. Boyzvoice var svaret
13. Blue var svaret*
14. «Stay another day»
15. The Osmonds var svaret*

Cover – hvem hadde originalen?
16. Crying in the rain spilt (sikkert m/ Aha)?
17. Respect (kanskje Aretha Franklin som blei spilt??)*
18. Stone Cold Crazy
19. 50 cent var svaret
20. Simon & Garfunkel var svaret

Laget havna igjen på 2. plass, virker som om det er plassen vår i denne quiz'en. Vi får håpe vi kan gjøre noe med det til høsten :-)

Har kikka litt på spørsmålene og ser av svararket til Hans at jeg muligens kunne bidratt med noe (men det er helt sikker ikke mer enn det den som steppa inn for meg tok som jeg ikke hadde greid): S-Afrikas juridiske hovedstad (men hadde jeg tørt å å gå i mot nestor Anders A her, hmmm ….), hadde også tatt hvilken film den creepy dukka dukka (he he) opp i første gang. Positivgruppa som filmfiguren Geir blir tvunget til å bli med i sitter nok også godt hos meg … Den danske politiserien hadde jeg kanskje tatt hvis det blei vist bilde av karakterene - så alle episodene av den, og jeg hadde nok i alle fall vært nærmere NRKs prøvesendinger i farger (men trolig ikke truffet korrekt år likevel …)

Når det gjelder musikken trur jeg jeg kunne bidratt litt mer. Veit ikke hva som blei spilt av The Osmonds, men var det f eks «Crazy Horses» hadde jeg nok tatt det. Thunderdome og Back to the future er jeg like sikker på at jeg hadde tatt som at Springsteens låt er tittellåta i Mickey Rourkes comeback-film. Må innrømme at jeg i likehet med laget hadde sliti med hvem som hadde originalen av «Respect» sjøl om dette er sånt jeg burde vite.

Veit ikke når neste runde av Peppes Quiz er. Blir det quiz om to uker (dvs 2. august), så stiller vi nok ett eller annet lag da også, snakkes!

3 kommentarer:

  1. Fasit


    Runde 1:
    1. Gris
    2. Blåhval
    3. Albatross
    4. Snømus
    5. Gaupe
    6. Moskva
    7. Lhasa
    8. Brasilia
    9. Bloemfontein
    10. 4
    11. Patrick
    12. Christopher Nilsen
    13. The Walking Dead
    14. Belgia
    15. Cyan
    16. Kunsten å tenke negativt
    17. Halle Berry
    18. Child’s play
    19. Fares Fares
    20. Ronald Reagan
    Runde 2:
    1. Porsche
    2. Toyota Corolla
    3. Traktor
    4. Australia
    5. Think
    6. Ronnie Petterson
    7. Kondor
    8. Los Angeles
    9. Kenya
    10. Høydehopp
    11. Kaliningrad
    12. Putin
    13. Volga
    14. Tolstoj
    15. Bolsjoj
    16. 1972
    17. Pat og Mat
    18. Mordkommisjonen
    19. Visteria Lane
    20. Simpsons
    Runde 3:
    1. TLC
    2. Sia
    3. Shirley Bassey
    4. Bananarama
    5. Lorde
    6. Beverly Hills Cop
    7. Mad Max Thunderdome
    8. Back To The Future
    9. 50 Shades of Grey
    10. The Wrestler
    11. Take That
    12. Boyzvoice
    13. Blue
    14. East 17
    15. The Osmonds
    16. Everly Bros
    17. Otis Redding
    18. Queen
    19. 50 Cent
    20. Simon & Garfunkel

    SvarSlett
  2. Det var ikke "Crazy horses" av The Osmonds på spm 15.... For den hadde jeg tatt... Men dro desverre ikke kjensel på den låta som ble spilt.
    :(

    SvarSlett
  3. Svaret i nr 2 i Runde 1 er lagt inn feil. Elefant har mye lengre drektighetstid en blåhval, det har flere andre pattedyr også ...

    SvarSlett